Pemburu Bawah Air yang Licin

Advertise in MyZooTaiping

Di kawasan tanah lembap, sungai dan kawasan pantai di timur India dan Asia Tenggara, terdapat sekumpulan haiwan kecil yang comel tetapi nakal yang dikenali sebagai Memerang licin. Sama seperti spesies memerang lain, ia memburu ikan kecil, ketam dan unggas air sebagai makanan.

Kehidupan memerang licin sangat bergantung kepada ekosistem air tawar dan pantai yang baik, dan sering dianggap sebagai penunjuk biologi penting bagi ekosistem tanah lembap.

Comel, tetapi pemarah

Penampilan memerang licin sangat serupa dengan spesies memerang lain. Berbanding dengan spesies memerang lain, memerang licin lebih “ramping” – bulunya lebih pendek dan licin, ekornya lebih rata, dan kepalanya lebih bulat. Bulu licin kualitinya pernah membawa kepada pemburuan besar-besaran dan perdagangan memerang licin.

Terdapat kontras yang kuat antara watak dan rupa memerang licin. Mereka hidup dalam kumpulan dan agak agresif. Memerang licin mempunyai sifat kewilayahan yang agak luar biasa dan tidak gentar menghalau pemangsa yang lebih besar keluar dari habitat mereka. Di Singapura, pergaduhan sesama kumpulan memerang sentiasa muncul dalam berita.

Lakukan ritual yang unik

Memerang licin adalah haiwan yang sangat tamak. Mereka sering mengutamakan kuantiti makanan berbanding kekenyangan. Setiap kali ia menangkap ikan, ia biasanya hanya mengambil satu atau dua gigitan dan meletakkannya di tepi, dan kemudian terus menangkap lebih banyak lagi. Ikan ini disusun dengan kemas di tepi sungai. Memerang licin akan berdiri, meletakkan kedua tangannya bersama dan menutup matanya, seolah-olah dia sedang berdoa.

Haiwan peliharaan eksotik yang tidak dapat diramalkan

Memerang licin bukan sahaja comel, tetapi juga mempunyai bulu yang sangat tebal dan lembut, yang mudah disentuh. Di Jepun, Indonesia, Thailand dan negara Asia Tenggara yang lain, memerang licin menjadi haiwan peliharaan eksotik yang popular. Walaupun mesra dan jinak, memerang licin masih mengekalkan keliarannya. Giginya yang tajam dan sifat kewilayahnya yang kuat mendatangkan kemungkinan memerang licin untuk menyerang orang.

Advertise in MyZooTaiping

Di samping itu, pembiakan memerang dalam kurungan adalah sangat sukar. Peningkatan drastik permintaan pasaran untuk memerang licin sebagai haiwan peliharaan, membawa kepada peningkatan aktiviti pemburuan haram dan penyeludupan memerang licin liar di kalangan negara Asia Tenggara.

Dihargai secara beransur-ansur

Pada tahun 2015, memerang licin telah dikategorikan sebagai spesies terdedah dalam senarai merah IUCN. Pemburuan oleh manusia dan kemusnahan alam sekitar, terutamanya pencemaran air, mempunyai kesan yang besar ke atas kemandirian memerang licin.

Ditulis oleh Zhang Yuming (INTI International University)